Bio

——NL——

Liesbeth Decrock (Gent, 1990) behaalde een master in compositie aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen bij Wim Henderickx en Luc van Hove en nam meermaals deel aan de SoundMine internationale compositiestage georganiseerd door vzw Musica.

Een voorkeur voor kamermuziek en atypische bezettingen komt naar voren in de composities ‘De Eekhoorn’ (2015) voor klarinet, harp en contrabas; ‘Ik weet het niet en het kan me werkelijk niets schelen (roepnaam: Iwein)’ (2016) voor contrabas en drievoudig slagwerk; en ‘Fruitsla voor het koor’ (2018) voor gemengd koor, basgitaar, vibrafoon en fruit. Haar selectieve stijl wordt verder gekenmerkt door opzwepende ritmes, directheid en de drang te plezieren.

In 2019 selecteert Klarafestival haar als componist voor MusMA, een samenwerking tussen verschillende Europese muziekfestivals en radiozenders. In opdracht hiervoor schrijft ze ‘I Am’, een werk over identiteit voor vocaal kwartet en actrice. De compositie wordt uitgevoerd door zangers van het Zweeds Radiokoor en actrice Stina Ekblad, op vijf verschillende festivals in Europa.

 In 2017 richt ze Het Incident op, een collectief waarmee ze in wisselende samenwerkingen met componisten en uitvoerders naar een eigen energieke huisstijl toewerkt.

Composities van Liesbeth Decrock werden uitgevoerd door ensembles en uitvoerders als deFilharmonie, deCompagnie, De 2de Adem, Matthias Coppens, Bram Fournier, Andrew Wise, Nikolaas Kende, en op festivals als AlbaNova, Klarafestival en Wonderfeel.

——ENG——

Liesbeth Decrock (Ghent, 1990) holds a master’s degree in composition at the Royal Conservatory of Antwerp where she studied with Wim Henderickx and Luc van Hove. She participated several times in the SoundMine international composition masterclass organized by vzw Musica.

A preference for chamber music and atypical line-ups appears in the compositions ‘De Eekhoorn’ (‘The Squirrel’, 2015) for clarinet, harp and double bass; Ik weet het niet en het kan me werkelijk niets schelen, roepnaam: Iwein (‘I don’t know and I truly don’t care, dubbed: Iwein’, 2016) for double bass and triple percussion; and ‘Fruitsla voor het koor’ (‘Fruit salad for the choir’, 2018), for mixed choir, bass guitar, vibraphone and fruit. Her selective style is further characterized by groovy rhythms, directness and the urge to please.

In 2017 she has set up Het Incident, a collective she worked with in varying collaborations with composers and performers to create a distinct energetic house style.

In 2019, Klarafestival selects her as composer for MusMA, a cooperation between several European music festivals and radio broadcasters. Commissioned for this, she writes ‘I Am’, a work about identity for vocal quartet and actress. The composition is performed by singers of the Swedish Radio Choir and actress Stina Ekblad, at 5 different festivals in Europe.

Compositions of Liesbeth Decrock were performed by ensembles and performers such as deFilharmonie, deCompagnie, De 2de Adem, Matthias Coppens, Bram Fournier, Andrew Wise, Nikolaas Kende, and at festivals such as AlbaNova, Klarafestival and Wonderfeel.